Sunday, March 4, 2012

Mahu syurga maka takutlah akan maut


Bismillahirramnirrahim ,
Salam.

Dah lama save gambar ni dan terfikir untuk berkongsi dengan kawan kawan. Inilah Sirat kita. Jalan kita nanti kerana jalan sebenar atau hidup yang sebenar bermula apabila seseorang manusia itu mati. Mati ? Apa itu mati ? Mati adalah pabila roh dalam jasad manusia tidak lagi bersama jasadnya. Roh tidak akan binasa. Jom kita cuba selami semula proses kejadian manusia. Bermula daripada janin bayi di dalam perut sang ibu. Apabila janin yang ada dalam perut ibu itu sempurna kejadiannya, Allah meniupkan padanya roh, lalu hiduplah manusia (janin) tadi. Ia membesar dan akan dicabut daripada tubuh manusia oleh malaikat maut apabila tiba masanya untuk diserahkan kepada Allah. Itulah mati ; iaitu pabila roh dicabut oleh Malaikat Izrail daripada jasad / tubuh manusia.

Pernah dengar tentang kain sutera yang wangi di bawa oleh Malaikat Maut ? Untuk siapa ? Untuk apa ? Ia adalah milik seseorang yang beriman. Apabila seseorang yang beriman itu tiba ajalnya, maka dia akan didatangi oleh malaikat, yang datang dengan sekeping kain sutera yang ada padanya kesturi, anbar dan harum-haruman. Maka keluarlah rohnya ( seseorang yang beriman itu ) seumpama tercabutnya sehelai rambut daripada tepung adunan. Diucapkan padanya ;

 ' Wahai jiwa yang tenang , keluarlah dalam keadaan reda dan diredai ke atasmu , engkau akan memperoleh kegembiraan daripada Allah dan kemuliaanNya.'

Maka apabila keluar rohnya , ia diletakkan di atas kasturi dan raihan kemudian kain tadi dilipat lalu dibawa dengannya ke illiyiin. Dulu kalau ditanya tentang  illiyiin , tina tertanya tanya ' Apa tu  illiyiin ? Tak ada idea langsung tentang  illiyiin , ' Tetapi Allah dah terangkan dalam surah al - Mutaffifin ayat 18 - 20 yang bermaksud ;

Sekali-kali tidak, sesungguhnya catatan (amal) orang yang baik-baik itu di Iliyyin. 
Tahukah kamu apakah Iliyyin itu? 
( Ia adalah ) kitab yang berisi catatan ( amal ).


Setelah itu roh berada di alam barzakh, iaitu alam yang memisahkan antara hidup dunia (fana) dengan kehidupan akhirat kelak. Seriusly , setiap kali orang ( sesiapa sahaja ) berbicara mengenai MATI dan ALAM BARZAKH , pasti hati bergetar ; perasaan takut menjelma. Sama juga seperti perasaan apabila melalui kawasan perkuburan ataupun menziarah kubur saudara mara. Perasaan takut dan jiwa bergetar itu kembali. Terdetik bahawa kita juga akan merasai mati. Terdetik bahawa kita juga akan berada di dalam kubur , diziarahi saudara mara , dibacakan tahlil. Terdetik bahawa Malaikat Maut sedang melihat kita , memerhatikan tindak tanduk kita. Terdetik bahawa ' Adakah maut telah menghampiriku ? ' 

Alam Barzakh. Kita semua tahu , sesetengah ulama pun ada mengemukakan tentang mayat akan merasai nikmat atau azab di dalam kubur , iaitu azab yang dikenakan atau dirasai oleh roh dan jasad sekali. Dan apabila roh seseorang itu telah berpisah daripada jasad atau berada di alam barzakh, ia akan dipersembahkan oleh malaikat maut kepada Allah, dibalas dengan nikmat syurga atau neraka, bergantung kepada amalan-amalan yang telah dilakukan ketika hidup di dunia. Maka yang mana kita mahu ? Nikmat atau azab kubur ? Sudah semestinya nikmat syurga di dalam kubur. Tak perlu tanya kan ? :)

Dan barang siapa berpaling daripada peringatan-Ku, maka sesungguhnya baginya penghidupan yang sukar (sempit) dan Kami akan menghidupkannya pada hari kiamat dalam keadaan buta.

( Surah Taha ; ayat 124 )

Yang ni yang kita taknak kan ? Oleh kerana itu , kenapa susah untuk kita berbuat kebaikan ? Oleh kerana itu , kenapa susah untuk mengikut suruhan Allah dan meninggalkan laranganNya ? Kenapa susah ? Kalau sebelum ni , semua orang cakap ' Tepuk dada , tanya selera ' @ ' Tepuk dada , tanya iman ' tapi tina nak ubah sikit. Iaitu ' Tepuk dada , tanya nak syurga ke neraka ' :)

Maka mahu syurga ? Buat lah sesuatu perkara yang boleh mendatangkan nikmat maut dan nikmat di dalam kubur nanti. Insya'Allah :)


p/s : Hidup ini sekali sahaja. Sayang akan parents kita ; jaga dan hormat mereka , berbuat baik dengan orang , sedekah kepada yang fakir atau yang memerlukan , tuntut dan sebarkan ilmu di jalan Allah itu tidak susah. Kita yang membuatnya susah. Fikirlah :)

p/s : Dah sampai UiTM. Homesick dah -.-' 

6 umat prihatin:

Qarr Jalil said...

Entry terbaik..terima kasih dgn prgtn ni..:-)

nursayidatina said...

Qarr - Alhamdulillah , terima kasih :)

sama sama , dan sama sama kita sebarkan ilmu Allah :D

NOOR FATIN said...

assalamualaikum..

bila tengok gambar ni... mulala terfkir, berjayakah kita lalui semua ni? amalan ckup lagi x? sempat x kumpul amalan yg kita pernah tinggal dulu?? :( sedih sgt kan.. ya allah.. semoga di syurgalah tempat kita..

:')

nursayidatina said...

Waalaikumussalam , tiada yang mustahil. Yang pasti kita perlulah mengamalkan amar makruh nahi munkar.

Insya'Allah , pintalah pada Allah. Sesungguhnya boleh berjaya :D

Solihin Zubir said...

banyakkan kan step yg terpaksa kita tempuh sblum disahkan layak menjejaki syurga.. ish.. meremang plak.. risau..

khafzal said...

tina

Copyright© All Rights Reserved Thethreedara.blogspot.com