Thursday, August 9, 2012

Tazkirah Ramadhan 2 : Istiqamah Itu Kelebihan Diri


Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.


Brothers , sister. Istiqamah itu amat penting tapi susah nak buat. Kerana iman kita seperti bola , kadang kadang atas kadang kadang bawah ; kejap naik kejap turun. Untuk tetap dalam beramal mungkin kita boleh berkawan dengan rakan yang mengamalkan amar makruf nahi munkar , menjadi seorang yang mesra surau & masjid , sahabat setia al Qur'an dan sebagainya. Tetaapi kalau hanya berkawan tanpa beramal seperti rakan tersebut , apa gunanya ?

Perasan tak , jika kita mengaku kita seorang pemaaf ; kita boleh memaafkan ahli keluarga kita , saudara mara kita , guru guru kita , rakan rakan kita tetapi sampai bab musuh atau seseorang yang dah buat kita marah atau terseksa , kita susah untuk memaafkannya. Adakah kita seorang yang istiqamah dalam menjadi seorang pemaaf ?

Situasi yang lain.

Ya , kita seoarang yang bijak mengatur masa. Kita senantiasa bersama diari yang mempunyai details setiap pekerjaan yang kita bakal lakukan , sedang lakukan , atau yang telah kita lakukan. Dan dengan siapa kita berjumpa , temujanji dengan orang itu orang ini. Tetapi pernah ke kita detailkan setiap ibadah kita ? Bila kita nak jumpaNya ? Macam mana keadaan kita ketika berjumpa denganNya ? Pernah tak ? Dan adakah itu maksudnya kita istiqamah dalam mengatur masa dengan baik ?

Jawapannya tidak. Kita tidak istiqamah.

Bukan susah untuk istiqamah. Ajar diri untuk biasakan melakukan sesuatu dengan berterusan tanpa berhenti. Bagaimana nak ajar diri ? Angkat tangan dan tepuk dada , sambil cakap ;

" Iman , jom istiqamah ! "


p/s : Alhamdulillah , Ramadhan berjalan dengan cun tapi dah nak habis. Sungguh tak terasa lagi nikmatnya yang banyak tu. Nak lagi , nak lagi ! Semoga kita masih dapat menikmati Ramadhan al Mubarak pada tahun hadapan. Itu doa saya. Amiin :)

p/s 2 : Sudah hampir habis Ramadhan , tapi tazkirah ada 2 je ? Semua tinggal draft je. Jarang boleh online -.-

0 umat prihatin:

Copyright© All Rights Reserved Thethreedara.blogspot.com