Tuesday, February 14, 2012

Hari Valentine + Tak sambut # Tak Boleh Hidup ?



Bismilahirrahmanirrahim ,
Salam kepada golongan menyambut Hari Haram.



















Tujuan di hati bukan mahu memperkecilkan sesiapa yang menyambut Hari Valentine mahupun menghukum golongan yang meraikan hari haram tersebut. Tetapi tujuannya adalah untuk memberi peringatan buat korang semua dan saya sendiri. Walaupun diri ini tidak pernah menyambut hari ' berkasih sayang ' ini tapi diri ini pernah punya niat mahukan perhubungan yang lebih baik di hari haram ini. Dahulu tina pernah punya blog yang memaparkan kisah hidup diri tina sendiri dan pandangan tina tentang cinta muda mudi zaman kini. Sudah macam blog Cikgu Cinta pulak. Hahaha. Dan tina pernah buat satu post regarding ' I want an honest relationship in 2011. ' Tepat pada tarikh 14 Februari 2011. Apa tina cakap ?

Do we need to tell every single person about our relationship ? Atau we should announce it dekat facebook ? Atau we should tell our parents about our relationship ? Is it the true meaning of ' honest relationship ' ? Without any lies and secrets ? Well, personally its up to u guys, girls. Nobody force u to do this and that. Hidup ini adalah milik kamu. U are the person that start the game of life. And u also will end it by yourself. So u'll interprete it by yourself. Sit and think. Every individual have their own interpretation. So interprete it nicely and u'll get the answer.

So apa pandangan tina sekarang ?  And of course , view may change over time. As I said , every individual have their own interpretation. And now , I don't think I want an honest relationship as before. Sebelum ni tina mahukan an honest relationship which is between gulafriend and buayafriend. Maksudnya , perhubungan antara kekasih. Perhubungan antara pelaku maksiat. But today , I still want  an honest relationship but not with my buayafriend of course as I pun single lagi. Hahaha. Just kidding. I want an honest relationship with my buah dan jantung hati iaitu my Allah. Secondly , I want an honest relationship with my parents and family. Its better than hoping an honest relationship with a person yang tak pasti lagi menjadi suami kita. Right ? 

Cuba fikirkan. Kenapa kita boleh cipta hubungan sesama manusia , lelaki dan perempuan tetapi kita susah nak cipta hubungan dengan Allah. Kenapa kita boleh tingkatkan kasih sayang kita sesama manusia , kumbang dan bunga tetapi kita susah nak tingkatkan kasih sayang kita dengan Allah. Siap sambut Valentine bagai. Apa ke hal ? Kalau kita boleh istiqamah pergi dating , callling malling , ucap kata kata pujian rindu sayang muah muah dengan kekasih kumbang dan bunga kita , tetapi kenapa kita tak boleh istiqamah dalam menjawab panggilanNya , solat 5 waktu , mengucapkan kata - kata pujian kepadaNya ; bertakbir , bertahmid dan banyak lagi. Kenapa ? Why ? 

Tina tak nak cerita kenapa Hari Valentine ni HARAM buat kita muslim dan muslimat. Semua sudah maklum akan cerita dan kisah disebalik Hari Valentine ini. Tetapi mereka masih tak serik dan menyambutnya. Bukan 100 % salah orang yang menyambutnya. Golongan pemberi peringatan sudah melakukan yang terbaik dalam memberi peringatan ; mereka yang masih jahil sudah tertarik dengan kata kata peringatan dan takut untuk menyambutnya. Namun begitu , peranan media tampaknya membawa peranan menarik kembali tumpuan anak muda ke arah penyambutan Hari Valentine. Tina tengok kedai kedai cenderahati yang pada dasarnya milik individu yang beragama Islam ligat mempromosikan barangan Hari Kekasih. Di samping itu , restoran makanan segera menonjolkan tawaran hebat kepada pasangan yang menyambut Hari Kekasih membuatkan mereka yang terlebih dahulu sudah diberi peringatan lebih semangat untuk bersama kekasih masing masing dengan alasan , ' apa salahnya , nak makan je pun. ' Well , its a small matter but it gives a gigantic impact to the youths. Lepas ni , every year diorang sambut dengan alasan nak makan murah dengan kekasih , nak bagi hadiah belated birthday murah pada tarikh Hari Valentine. Haish -___-

Allah dah berfirman ,

Sesungguhnya Allah tidak mengubah keadaan sesuatu kaum sehingga mereka mengubah keadaan yang ada pada diri mereka sendiri.
( Surah al - Ra'd ; 11 )

Agak agak bila kita boleh ubah diri kita agar menjadi hambaNya yang soleh dan mengamalkan amar makruf nahi munkar ? Tepuk dada tanya iman. Jangan hanya menjadi seorang muslim yang mengaku Allah itu ada tetapi berubahlah menjadi mukmin yang bermotivasi , berdedikasi dan komited serta yang paling penting beriman kepada rukun iman yang pertama iaitu percayakan Allah yang Esa. Percayalah andai rukun iman yang pertama telah tersemat di hati , Insya'Allah tiada yang mustahil untuk beriman kepada rukun iman yang lain. Maka jauhilah dari menyambut hari yang tidak dibenarkan dalam Islam. Tina teringat kata kata seseorang tetapi tina terlupa siapa , beliau pernah berkata ;

Kenapa kita perlu menyambut hari sambutan kafir ( Hari Valentine ) sedangkan hari sambutan kita sebagai muslim ( Maulidur Rasul ) tidak pernah disambuti mereka. 

Fikir - fikirkanlah.


p/s : Selamat menyambut hari berkasih sayang bersama Allah setiap hari :)

9 umat prihatin:

kindergartenlibrary said...

valentine hanya haro peringatan untuk orang bukan islam je .
-.-

gnesop said...

Ox pernah sambut pun

Gigi Besi said...

@nelly - peringatan untuk orang bukan Islam ? Yeah , valentine is just for them.

@sop - biar xpayah sambut :)

Zul De Alexis said...

baik menyambut maulidur rasul dari menyambut benda tu...malas sebut..hehe

Gigi Besi said...

selendang merah - betul tu :)

ICAH BANJARMASIN said...

Nice article great day 4U..salam ukhuwah dari INDONESIA.

Gigi Besi said...

ICAH BANJARMASIN - thank you so much :)

Salam ukhwah dari malaysia :')

Anonymous said...

salam :)..a very good and beneficial entry, i love it..btw..mmg xpernah smbut pun..cause xamik tau pkre nie wlaupun mmg dh byk kuar kt tv and so on.. hihi.. pas nie wat entry yang mcm nie lagi ok..sebagai peringtan kepada kiter semua umat Nabi Muhammad SAW :)

Gigi Besi said...

Nur Hanifah Amin - Terima kasih , segalanya daripada Allah SWT. Saya hanya menyampaikannya :)

Insya Allah , selagi nyawa dibadan , akan kuteruskan. Selagi Allah mengizinkan :D

Copyright© All Rights Reserved Thethreedara.blogspot.com