Tuesday, July 17, 2012

Surah Pilihan : Manusia Yang Rugi



بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.



Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

Demi masa.

Sesungguhnya manusia itu berada dalam kerugian.

Kecuali yang beriman dan yang beramal soleh.

Yang berpesan pesan kepada KEBENARAN.

Dan yang berpesan pesan dengan KESABARAN.


Pernah dengar lagu kumpulan Raihan , DEMI MASA ? Terngiang ngiang lagu itu dekat telinga. Bertapa merdu , sayu & bermaknanya lagu tersebut. Bertapa kita senantiasa berada dalam kerugian. Seperti yang telah difirmankan Allah SWT dalam suratul asr , di atas. Rugi dari segi apa ? Rugi dalam beribadah. Rugi dalam mencari redha Allah. Rugi dari segala sudut. Segalanya kerana masa yang kita biarkan berlalu. Agak agak apa yang telah kita lakukan untuk mendapat keredhaan Allah hari ini ? Takutkan kalau masa berlalu tanpa pekerjaan yang mendapat redha Allah. Takut sangat !

Ingatlah lima perkara sebelum datangnya lima perkara. Sihat sebelum sakit. Muda sebelum tua. Kaya sebelum miskin. Lapang sebelum sempit & hidup sebelum mati. Yang terakhir itu paling pasti. MATI. Bila bila masa boleh maka sudah cukupkah amalan kita selama kita bernafas. 20 tahun kadang kala seperti lama sahaja untuk mengumpul pahala & keredhaannya tetapi rupanya singkat untuk melakukan itu semua. Redha Allah ada dimana mana. Kutip sampah dapat pahala , tolong kawan dapat pahala malah tengok al Quran dengan rasa kasih sayang pun dapat pahala. Tak nak ke ? 



Masa. Seperti sudah hilang keberkatannya. Kalau dahulu , banyak perkara boleh dilaksanakan dalam satu hari. Kalau perasanlah. Kita boleh buat macam macam. Kita punya cukup masa untuk buat itu , untuk buat ini. Dengan suka hatinya kita segala perancangan dapat dilaksanakan dalam masa satu hari. Tetapi mana perginya masa yang 'cukup' itu sekarang ? Kenapa masa sudah dirasai seperti singkat. Kadang kala tidak cukup masa untuk melakukan sesuatu perancangan. Itulah tandanya kiamat makin hampir. 

Takut ?

Risau ?

Gunalah masa dengan sebaiknya :)

p/s : Masa lah perkara yang hampir dengan kita tapi pada hakikatnya , ia jauh. Mati , nampak jauh tapi pada hakikatnya , ia sangat hampir. 

7 umat prihatin:

tirahzairi said...

jom sama2 kita gunakan masa yg ada sebaiknya....

#tirah tdo je keje...hehehhe#

MissThe3Dara said...

tirahzairi - HAHA , so lepas ni make sure jangan tidur sangat :)

Ambil peluang yang ada untuk tambah pahala. Amiin !

Cik Yaya said...

masa yang ade kenela hrgai..
seperti Ramadhan yg bakal tiba ni..kenela smbut seolah2 ianya yg terkhr utk diri kita.. =)

sedutzone said...

yeah... masa itu emas...

MissThe3Dara said...

Cik yaya - Betul tu dear :)
Semoga Allah merahmati kita di bulan yang mulia ini :D

sedutzone - absolutely :)

SimplySeoul said...

Masa...kadang-kadang terabai, terlupa. Terima kasih atas ingatan ni :)

MissThe3Dara said...

simplyseoul - Sama sama sahabat :)
Percayalah , inilah peringatan daripada Allah swt !

Copyright© All Rights Reserved Thethreedara.blogspot.com