Tuesday, July 24, 2012

Tazkirah Ramadhan 1 : Taqwa & Ramadhan


بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh




Puasa tak ? Jika ya , alhamdulillah. Anda masih ada iman. Anda masih punya rasa percaya kepada Allah SWT , Muhammad SAW dan bulan Ramadhan itu sendiri. Andai ada iman , andai kita beriman barulah kita boleh melaksanakan amal soleh seterusnya dikategorikan sebagai hambaNya yang bertaqwa. Kalau kita tidak melakukan amal soleh , tidak beriman , bagaimana nak menjadi hambaNya yang bertaqwa ? Kan ? Kan ?

Semestinya taqwa amat rapat dengan Ramadhan. Ramai muslimin & muslimat yang sebelum ini tidak bertaqwa pada 11 bulan yang lain tetapi pada bulan Ramadhan , mereka bertaqwa. Kerana apa ? Kerana kelebihan Ramadhan. Banyak sangat kelebihan Ramadhan yang menarik minat umat Islam untuk menggandakan ibadah mereka pada bulan rahmat ini. Namun begitu , senang untuk mencari taqwa tapi susah untuk istiqamah. Maksudnya , andai kita sudah mendapat taqwa itu tetapi masuk sahaja Syawal , kita lupakan semua amal yang kita lakukan pada bulan Ramadhan. Kita tidak beristiqamah. Kita macam main main. Kita beramal sekejap je. Hilang Ramadhan , hilanglah amal , hilanglah taqwa. Begitukah ?

" Lalu Kami utuskan kepada mereka , seorang rasul dari kalangan mereka sendiri (yang berkata) : " Sembahlah Allah oleh kamu sekalian , sekali kali tidak ada Ilah selain daripadaNya. Maka mengapa kamu tidak bertaqwa (kepadaNya) ? "

( Surah al Mukminun 23 : 32 )

Namun begitu , sesetengah umat Islam mendapati yang taqwa itu susah dibentuk , sukar dicari. Bagaimana nak bentuk & cari kalau tidak diiringi dengan usaha yang ikhlas , ye dak ? Thus , increase your effort to get the taqwa. Macam mana pula tak tambah usaha ? Nak buat apa ? Jangan risau , perkara ini dah biasa dengar tapi kita boleh recall balik okey ? 


Ikut perintah Allah
Taqwa adalah dimana kita ikut perintah Allah & menjauhi larangannya. Kalau solat fardhu & sunaat dapat pahala , maka kita buatlah. Tetapi andai mencaci , memaki , mengutuk dapat dosa , maka apa lagi kita tinggalkan perkara tersebut. Lagi lagi pada bulan Ramadhan ini. Lagilah lebih barakah. Apa ganjarannya kalau kita ikut perintah Allah dan bertaqwa tidak kira bulan Ramadhan atau pada bulan bulan yang lain ? Allah SWT telah berfirman yang bermaksud ,

" Kemudian Kami selamatkan orang orang yang bertaqwa , dan Kami akan biarkan orang orang yang zalim tinggal berlutut di dalam neraka itu."

( Surah Maryam 19 : 72 )

So , nak ikut perintah Allah ke tak ? :)


Redha dengan ketentuanNya
Taqwa juga adalah dimana kita redha dengan ketentuan Allah SWT. Kalau Allah beri kita rezeki berbuka puasa dengan nasi dan lauk telur dadar sahaja , maka kita redha. Jangan pula kita marah ibu ayah yang tidak menyediakan juadah berbuka puasa yang lebih mewah. Makruh kita memewahkan juadah berbuka kita. Seperti ibadah puasa tidak memberi makna apa apa kepada kita. Ye la , salah satu tujuan Ramadhan adalah untuk menjadikan kita hambaNya yang bersyukur dalam mengenangkan nasib brothers & sisters kita yang tidak berkemampuan untuk makan & minum dengan sempurna. Disamping itu , mencari redha Allah juga penting , maka bertaqwalah !

p/s : Tahniah buat anda yang dah berpuasa selama 4 hari :')

1 umat prihatin:

Cik Yaya said...

semoga buln puasa kali ni lebih dberkati..
selamat mjalani ibadah puasa..^_^

Copyright© All Rights Reserved Thethreedara.blogspot.com