Friday, March 16, 2012

Surah Pilihan : Perlindungan Allah S.W.T

















Bismilahirrahmanirrahim ,
Assalamualaikum Warahmatullahiwabarakatuh :')

Alhamdulillah , kepenatan berbaloi apabila setiap apa apa yang kita lakukan seperti diberkati , dirahmati , dipersetujui , disukai oleh Allah s.w.t yakni buah hati dan jantung hati kita. Sudah lama tak tup tap depan lappy. Facebook pun jarang sangat buka. Hanya bagi pekerjaan yang penting penting sahaja. Dan semalam , Allah seperti menarik perhatian Tina untuk membaca dan memahami satu surah pendek. Satu surah yang ditujukan buat kita , wahai manusia. Satu surah yang sering kita bacakan ketika solat , ketika bertemu denganNya. Satu surah yang tajuknya biasa biasa tetapi maknanya amat mendalam :')

Cer teka cer teka ?

Itulah suratunNas.

Surah Manusia.

Dari Aisyah r.a ,
Bukhari telah meriwayatkan bahawa Nabi saw apabila naik 
ketempat tidur setiap malam , baginda menghimpunkan dua tapak tangannya lalu meniupkan seraya membaca : Qulhuwallahu Ahad , Qul A'uzu birabbil falaq dan 
Qul A’uzu birabbinnaas kemudian mengusapkan ke seluruh badannya mulai dari kepalanya lalu muka dan seluruh bahagian badan depan sebanyak tiga kali.


Apakah maknanya itu ? Maknanya , tiga surah itu dapat menghalang kita daripada syaitan. Surah surah itu juga adalah untuk mengusir syaitan. Syaitan yang tak pernah jemu membisikkan kata kata kejahatan. Membisikkan kata kata negatif agar kita kufur kepada Allah. Agar kita lalai kepada Allah. Namun begitu , andai kita melakukan dosa , silaplah kita kerana kita sebenarnya telah terpengaruh , telah mendengar bisikan syaitan itu. So , ada apa apa tips ? Pasti ada. Antara tiga surah yang di baca Rasulullah sebelum tidur , Tina berkenan sangat dengan Surah an Nas. Bukan surah lain Tina tak suka , cuma hari ini kita fahami surah ini :')

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

Katakanlah , " Aku berlindung kepada Tuhannya manusia , "

Raja manusia ,

Sembahan manusia ,

dari kejahatan ( bisikan ) syaitan yang bersembunyi ,

yang membisikkan ( kejahatan ) ke dalam dada manusia ,

dari ( golongan ) jin dan manusia .

( Surah an - Nas ; ayat 1 - 6 )


Mendalam kan makna di sebalik ayat ayat dalam Bahasa Arab yang kita selalu baca ni ? Andai sesiapa yang mempelajari Bahasa Arab dan fasih bertutur dalam Bahasa Arab , alhamdulillah , Allah telah memberi kelebihan buat kita bangsa bukan Arab untuk bertutur dalam bahasa tersebut. Namun begitu , buat rakan rakan yang tidak memahami langsung dan tidak pernah mempelajari Bahasa Arab ini bagaimana ? Jadikanlah tafsir al Qur'an itu teman baik kita. Senang untuk kita merujuk makna disebalik ayat ayat al Qur'an itu.

Berbalik kepada surah Manusia ini , what's actually the key point ? Yang mana ? Perasan tak setiap ayat dalam surah ini sebenanrnya adalah key point. Ayat pertama surah an Nas ini menyarankan kita berkata , Aku berlindung kepada Tuhannya manusia " , dan ayat ini seperti doa buat kita. Doa kepada siapa ? Kepada siapakah doa ini harus kita tujukan ? Yakni Allah S.W.T iaitu raja kita merujuk kepada ayat ke dua surah an Nas. Raja di sini bukan lah seperti Queen Elizabeth mahupun sultan sultan yang menjadi lambang raja negara kita. Tetapi disini adalah raja yang menciptakan kita. Nah , bertapa agungnya Allah S.W.T. Oleh kerana Dia merupakan pencipta yang agung , kita sembahNya. Kita tunduk dan sujud kepadaNya. Dan hal ini Allah telah nyatakan dalam surah an Nas ayat tiga. Allah lah yang kita sembah ; tiada lain melainkanNya. 

 

Berbalik kepada ayat pertama surah an Nas , Katakanlah , " Aku berlindung kepada Tuhannya manusia , ". Jika kita perhatikan ayat ini , kenapa Allah menyuruh kita berdoa meminta perlindungan daripadaNya ? Maka hadirlah ayat ke 4 iaitu kerana Allah mahu kita lari daripada bisikan syaitan yang direjam. Syaitan yang tidak pernah kenal erti letih dan penat malah bisikan syaitan ini sangat sangatlah tersembunyi. Tersembunyi ? Ya , tersembunyi kerana syaitan membisikkan kata kata kejahatan itu di dalam dada kita iaitu di dalam hati nurani kita seperti yang Allah telah firmankan dalam ayat 5 dalam surah an Nas. Tanpa kita sedar. Namun andai iman yang menakluk hati suci kita , kita seperti mendengar bisikan bisikan itu. Kadang kadang sangat jelas. Oleh itu bacalah surah ini. Usirlah syaitan daripada diri kita agar kita dapat beribadah dengan tenang. 

Seterusnya , Allah telah mengingatkan kita dalam ayat yang terakhir surah an Nas bahawa yang melakukan bisikan ke dalam dada manusia tidak hanya dari golongan jin , bahkan dalam kalangan manusia pun boleh berperanan sebagai syaitan. Iaitu manusia yang menzalimi manusia lain , pengumpat dan pemfitnah yang tidak pernah kenyang untuk memamah daging saudara mereka sendiri serta mereka yang tenggelam dalam nafsu. Maka janganlah kita menjadi golongan seperti yang dinyatakan Allah dalam ayat terakhir itu. 

Semoga kita senantiasa dirahmati Allah S.W.T :')

p/s : Hidup ini ada pasang dan surut. Sekejap sihat sekejap sakit. Allah saja nak bagi nikmat sakit kepada Tina. Doakan Tina cepat sembuh :')

0 umat prihatin:

Copyright© All Rights Reserved Thethreedara.blogspot.com