Tuesday, February 28, 2012

Sebarlah Islam dengan Intelek BUKAN Kebodohan



Bismilahirrahmanirrahim ,
Salam.






















Alhamdulillah , tahun 2012 @ 1433 mencerminkan satu revolusi teknologi buat kita semua. Kini , teknologi bukanlah satu perkara baharu yang menghadirkan satu gaya magis. Kalau dahulu , 20 atau 30 tahun dahulu ; mungkin untuk berkomunikasi dengan rakan rakan mahupun famili hanya menggunakan cara pos atau telefon. Itu yang paling canggih. Ye la , penggunaan Internet masih tidak meluas pada zaman tersebut. Internet bagai magis yang tiba tiba hadir. Boleh berkomunikasi melalui komputer bagai. Magis lah tu ! Tina berumur 9 , 10 tahun ketika ayah beli sebuah komputer. Eksitednya bukan main. I don't want Cadburry , Smarties ( YEAH , that tablet candy ) or even Mamie anymore. I just wanna play game. Computer games. Internet ? Apa benda tu ? ( 9 , 10 tahun masih buta IT ; Jangan gelak ! And I bet you too )

Masa berlalu pantas , penggunaan Internet semakin diterima. Facebook , Twitter , Tumblr , Blogger , and etc. Tapi jangan memandang penggunaan IT sebagai perkara yang remeh. Ramai would say that ' I would not gain dosa by only surfing the Internet. ' Oh baby , who knows ? Kita bukan Allah untuk menentukan kita tidak akan mendapat dosa dengan melayari Internet. So kalau macam tu, semua orang boleh menyebarkan fitnah di laman sosial. So , semua orang boleh menonjolkan aurat mereka dengan mengupload gambar mereka di Internet. Begitu ? Tampaknya , kebodohan semakin mendapat tempat. I thought , with a better technology ; people are getting smarter. Tapi rupanya , tidak. 

Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk neraka jahanam banyak dari jin dan manusia yang mempunyai hati (tetapi) tidak mahu memahami dengannya (ayat-ayat Allah), dan yang mempunyai mata (tetapi) tidak mahu melihat dengannya (bukti keesaan Allah) dan yang mempunyai telinga (tetapi) tidak mahu mendengar dengannya (ajaran dan nasihat); mereka itu seperti binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi; mereka itulah orang-orang yang lalai.

( Surah al A'raf ; ayat 179 )

Kalau perasan , ramai yang gemar menyebar maklumat tanpa memikir dan menyiasat sumber maklumat tersebut. Lebih lebih lagi maklumat berkaitan hal ehwal Islam. Is it from a reliable source ? Or NOT ? Pelik , hari ini ramai yang terpana melihat satu berita tergempar. Berita tentang pelukis kartun Nabi Muhammad. Tahu ? Pasti tahu. Yang menghina agama kita , agama Islam. Teknologi telah berkembang bukan ? Beberapa laman sosial sudah jadi medan penyebaran segala berita , fakta yang kadang kala tiada pun di dada akhbar atau berita di televisyen. Sejauh mana kebenarannya ? Kita pun tak tahu. Nak tahu tentang berita kartun Nabi Muhammad itu ? Cuba baca sini > SolihinZubir's Blog


















p/s : Pasti akan lebih berhati hati memilih sumber penyebaran maklumat berkaitan Islam.


7 umat prihatin:

secret roses said...

Ramai sangat yang suka sebar something tanpa usul periksa.

Gigi Besi said...

Yupp , memang ramai maka kita berhati hatilah untuk menyebarkan berita or anything.

Unknown said...

need to do research before posting or sharing..saya sokong dgn szlihin 2..dia wat research dulu..bukan membabi butaa je share..

kite bukan tahu perkara sbnr..

Gigi Besi said...

Qarr - Yeah , tak tahu kenapa ramai sangat yang macam tu sekarang. Then when dah dapat tahu yang perkara tu tak betul ; pastu salahkan penulis berita itu. Sedangkan mereka juga salah kerana sebarkan something tanpa usul periksa.

Solihin Zubir said...

kesal bila ada yg masih terus menerus menyebarkan berita palsu pasal kematian pelukis kartun Nabi Muhammad tu.. yg si admin n blogger tu plak degil taknak remove.. lebih pentingkan publisiti drp dosa pahala.. hish..

Gigi Besi said...

Solihin - First of all , thanks for the article. Itu akan membuka mata ramai orang yang masih mempercayai sesuatu berita without check the sources. Lebih lebih lagi di facebook.

Penat dengan manusia yang hanya pandai menerima tanpa memeriksa.

Unknown said...

kne brhati2. kdg2 apa yg kite share tak smestinya betul kan

Copyright© All Rights Reserved Thethreedara.blogspot.com