Saturday, February 18, 2012

Qarin kurus tonjol jayanya ibadah kita


Salam ,
Bismilahirrahmanirrahim.


" Dan sesiapa yang tidak mengindahkan pengajaran ( al - Quran yang diturunkan oleh Allah ) Yang Maha Pemurah , Kami akan adakan baginya Syaitan ( yang menghasut dan menyesatkannya ) , lalu menjadilah Syaitan itu ( Qarin ) temannya yang tidak renggang daripadanya. "

( Surah Az - Zukruf ; ayat 36 )


Siapa itu Qarin ?

Qarin adalah jin yang dicipta oleh Allah untuk mendamping manusia. Setiap manusia yang dilahirkan ke dunia ini pasti mempunyai Qarinnya sendiri. Actually Qarin ini boleh dikatakan sebagai ' kembar ' manusia. Rasulullah s.a.w sendiri tidak terkecuali daripada mempunyai Qarin. Namun begitu , Qarin yang mendamping Rasulullah adalah muslim manakala bagi yang lainnya adalah kafir. But how ? Allah telah membantu Rasulullah s.a.w mengislamkan Qarin yang mendamping baginda. 

Apa tugas Qarin mendamping manusia ?

Pada umumnya , Qarin yang kafir ini kerjanya untuk mendorong manusia melakukan kejahatan. What type of kejahatan ? Anything ! Qarin ini akan membisikkan kata was was dalam hati manusia dalam melakukan kebaikan , melalaikan solat , liat nak membaca al - Qur'an , dan sebagainya. Well , he's trying very hard untuk menghalang kita daripada melakukan kebaikan. 

Ayat di atas menunjukkan kewujudan Qarin dalam kehidupan kita. Namun begitu , Allah telah mengutuskan malaikat untuk mengimbangi kejadian ciptaannya ini. Pabila ada kejahatan pasti ada kebaikan kan ? Pabila ada orang jahat , pasti ada orang baik kan ? Malaikat di sini akan membisikkan kata kata kebenaran , menyediakan keteguhan hati untuk melakukan ibadah , dan sebagainya. Yang penting semuanya ke arah kebaikan. And it's up to us to follow the Malaikat or the Qarin. It's an option. Kalau korang ? Mesti nak pilih malaikat kan ? So , please be careful. Sebab pendorong ke arah kejahatan NOT only SYAITAN but also QARIN. Where as , there's only Malaikat to guide us to be a better muslim. Tetapi kalau kita percaya dan sayangkan Rasulullah , meningkatkan pembacaan al - Qur'an dan hadis dan yang paling penting kita senantiasa bermunajat kepada buah dan jantung hati kita , Allah s.w.t. , Insya'Allah pendamping kejahatan kita akan kalah. Insya'Allah !


























The most important thing is we can make the Qarin become thinner and weaker. Bagaimana ? Setiap muslim boleh menguasai Qarinnya dengan membaca ' Bismillah ' sebelum melakukan pekerjaan , banyakkan berzikir dan yang penting amar makruf nahi munkar. Dengan cara ini , Qarin kita menjadi lebih kurus kerana tidak dapat makan apabila kita senantiasa mengamalkan pembacaan ' Bismillah ' sebelum makan dan lemah apabila kita tidak meninggalkan ibadah wajib malah menambahkan lagi dengan ibadah sunat.

Aisyah r.a ada menceritakan bahawa pada suatu malam , Rasulullah s.a.w keluar dari rumahku , lalu aku berkata , " Aku merasa cemburu. " Tiba tiba Baginda s.a.w berpatah balik dan bertanya , " Wahai Aisyah , apa yang membuatkan engkau cemburu ? " Aku berkata , " Bagaimana aku tidak cemburu kepada orang yang seumpama engkau ya Rasulullah, " Maka sabda Rasulullah s.a.w pula , " Apakah engkau telah dikuasai oleh syaitan ? " Aku bertanya , " Apakah aku ada syaitan ? " Sabda Rasulullah s.a.w , " Setiap insan yang dilahirkan ke dunia ada syaitan iaitu Qarin. " Aku bertanya lagi , " Adakah engkau pun ada syaitan , ya Rasulullah ? " Jawab Baginda , " Ya, tetapi Allah membantuku sehingga Qarinku telah masuk Islam. " 

( Hadith Riwayat Muslim )

Dan dalam hadis lain , Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud ;

" Aku dilebihkan daripada Nabi Adam a.s. dengan dua perkara , iaitu pertama syaitanku kafir lalu Allah menolong aku sehingga dia Islam tetapi syaitan Nabi Adam tetap kafir. Kedua, para isteriku membantu akan daku namun begitu isteri Nabi Adam membantu ia membuat kesalahan. "

( Hadith Riwayat Baihaqi )

Qarin akan berpisah dengan ' kembar ' nya apabila kita , manusia dampingannya meninggal dunia. Kita akan ditempatkan di alam barzakh menghadapi hukuman jika kita mendengar bisikkan Qarin tetapi menghadapi keindahan alam barzakh andai kita menepis semua bisikan syaitan dan Qarin ini. Jahat jahat Qarin ini sebenarnya menguji keimanan kita. Bukankah kita juga punya nafsu ? Nafsu pun jahat juga. So kita kena pandai handle 3 perkara jahat ini ; Syaitan , Qarin dan nafsu. Semoga kita senantiasa dirahmati Allah , amiin :)

p/s : Semoga kita dapat menepis setiap bisikkan kejahatan. Jangan kita yang pula membisikkan kejahatan kepada kawan kawan kita atau orang lain. Nanti kita pula jadi Qarin no 2 mereka.
sumber : Blog Syahirul

4 umat prihatin:

Anonymous said...

Assalamualaikum. Saya ada kemusykilan sikit kat sini. just nak tau betul ke ayat tu dr surah Az-Zukhruf ayat 3? sbb bila saya check kat tafsir tkda pulak mksudnya sebegitu.

Gigi Besi said...

Salam saudara / saudari.

Tina minta maaf atas typo / kesilapan tulisan tina. sebelum ini tina nyatakan surah az-Zukhruf ayat 3. Sebenarnya surah Az-Zukhruf ayat 36.

Minta maaf atas kesilapan di dalam post ini.

Terima kasih juga atas teguran :)

Nizam Ijam said...

Nice Sharing :D

Gigi Besi said...

Nizam ijam - alhamdulillah , thanks so much for reading it :)

Copyright© All Rights Reserved Thethreedara.blogspot.com