Tuesday, February 21, 2012

Kenapa result exam tak setimpal dengan usaha ?


Bismilahirrahmanirrahim ,
Salam.




Dengar cerita ramai yang bakal berhadapan dengan saat gentir result exam. Tak terkecuali tina. Tina nak juga tahu apa result exam tina. Biasalah budak degree first semester. Mestilah excited nak tahu apa keputusan setelah bertungkus lumus tak tidur siang malam untuk buat yang terbaik dalam final exam yang lepas. By hook or by crook I wanna excellent result. Insya'Allah. Tapi itu semua masih kerja Allah. Tina hanya mampu berserah je sekarang. Dengan hanya mengira detik keluarnya result exam , hati berdebar debar ; ' apa result aku ye ? ' ' Teruk tak ? ' Or lagi teruk dari asasi dulu ? ' ' Tak kot , ni degree , I should do great in degree ! ' ' But , orang cakap degree susah ? ' and bla bla bla.

Tapi itu untuk tina , pelajar degree. Bagi yang lain , mungkin pelajar lepasan SPM ; mesti diorang lagi excited , gementar sampai nerves nak meletup kan ? Hehehe. Just wonder , our efforts for 5 years at the high schools are determined by the ONLY examination which is SPM. Macam tak fair kan ? Fair , tak fair kita kena lalui juga. We still have to face it. So , for those yang lepasan SPM ; congrats from me because you've made it guys ! Tak kesah result korang apa sekalipun , it doesn't matter. Bukan senang SPM tu. Tapi yang paling penting , SPM sebenarnya bukanlah penentu kejayaan. Trust me , Allah lah tunggak kejayaan kita dunia dan akhirat. So , kejarlah Allah , bukan SPM k ? Allah telah berfirman dalam surah al Buruj ayat 16 yang bermaksud ;

" Dialah yang Maha Kuasa yang berbuat sekehendak-Nya. "

Kalau ikut ayat ni , Allah berkuasa untuk berbuat apa sahaja. Maka apa apa pun yang berlaku , kita kena kembali kepada ayat ini. Kalau kita mendapat kejayaan yang dipinta , ucaplah Alhamdulillah. Bersyukur yang Allah telah memakbulkan doa kita. Tetapi kalau sebaliknya , ucaplah Alhamdulillah juga. Allah dah plan perkara yang lebih baik daripada apa yang kita pinta. Berdoa dan berdoa lah. Kerana itulah senjata kita , orang Mukmin. Kerana itu jugalah satu medan perhubungan antara kita dengan Allah s.w.t.

So , don't even once blame Allah for anything. Kita yang salah. Mungkin kita kurang beribadah , kurang usaha , kurang dari pelbagai sudut. Jangan tanya , ' Kenapa result exam tak setimpal dengan usaha ? ' kerana banyaknya usaha bukan simbolik kejayaan. Kadang kala usaha itu sia sia kerana tidak selari dengan doa dan tawakal. Perkara ini kena dilakukan dengan istiqamah. Jangan usaha untuk final exam berbulan bulan tetapi sehari sebelum final exam baharu nak laksanakan solat hajat berdoa agar dapat menjawab segala yang ditanya. Kenapa tidak pinta hari hari ? Kenapa susah untuk berdoa ? Kerana kita malas untuk istiqamah. 

" Dan sekiranya kamu menghitung nikmat Allah , nescaya tidak dapat menghitungnya. Sesungguhnya Tuhan itu Maha Pengampun dan Maha Penyayang. "

( Surah an - Nahl ; ayat 18 ) 

Nikmat Allah tu banyak sampai kita tak boleh nak hitung. Kalau kita tak berjaya time SPM maybe time kita masuk universiti , kolej , politeknik and etc ; Allah boleh bagi kita berjaya. Or even kita still gagal pabila dah usaha separuh gila time di IPT , DON'T WORRY ; Allah Maha Mengetahui. Walaupun tidak berjaya di dunia , percayalah kita masih ada akhirat yang kekal. Aim syurga. That's the point kita berusaha penat penat time di dunia. Just because the syurga! Life in hereafter is more important and we should work for it. Pertingkatkan ibadah kita okey ? 



p/s : Doakan result tina okey ? :)

17 umat prihatin:

secret roses said...

Good luck sayang ! :)

bila result keluar ? Esok ke ?

Gigi Besi said...

thanks dear. Result ? Insya'Allah esok. :)

Miss Peah said...

result sem first ke ? Good luck!Biasalah sem satu memang bagi impak lebih.hehehe

anasolehah said...

Semangat terus budak SPM nak amik result nanti. hahaha. good luck tina :D

Gigi Besi said...

Miss peah - a'ah la dear. thanks so much :D

Mwmang agak takut la bila first result untuk degree :)

Gigi Besi said...

ana - haha , ana SPM ke ? Ye la tu budak comey ;p

btw , thanks !

Unknown said...

goodluck yeww

Gigi Besi said...

ezan - thanks :)

alhamdulillah dah dapat result !

Zul De Alexis said...

Taniah yew atas result...

sem depan buat lg yg terbaek yew..^^

Gigi Besi said...

SM - thanks so much ! I will , insya'Allah :)

Unknown said...

nasihat yang berguna :)
diselitkan dengan dalil Al-Quran..

:D

Gigi Besi said...

Qarr Jalil - alhamdulillah , khas buat diri sendiri dulu tu :)

Gigi Besi said...

Blade Edge - waalaikumussalam , thanks sebab tahu pasal blog yang tidak seberapa ini :)

insya'Allah and happy blogging too !

Maziahsaroni said...

selamat berusaha.. semoga segalanya dipermudahkan.. InsyaAllah..

Gigi Besi said...

cik Maz - terima kasih :)

alhamdulillah , Allah makbulkan doa sy !

katahati ali si ustadz sandal jepit said...

mampir ke blog saya juga ea!!!!...
makasi

http://alisiustadzsandaljepit.blogspot.com

katahati ali si ustadz sandal jepit said...

mampir ke blog saya juga ea!!!!...
makasi

http://alisiustadzsandaljepit.blogspot.com

Copyright© All Rights Reserved Thethreedara.blogspot.com